– забір, очищення та постачання води;
– здійснення пошуку, розвідки родовищ підземних вод, розробку артезіанських свердловин для забезпечення питною водою всіх категорій споживачів згідно укладених угод;
– видача технічних умов на приєднання до систем централізованого водопостачання, водовідведення та систем транспортування теплової енергії;
– встановлення, ремонт, повірка та заміна технічних засобів обліку наданих компослуг;
– прокладання, монтаж, технічна експлуатація, обслуговування, поточний та капітальний ремонт, реконструкція та пусконалагоджувальні роботи систем централізованого водопостачання, водовідведення та транспортування теплової енергії місцевими (розподільчими) тепловими мережами;
– водовідведення, забір каналізаційних стоків та їх очищення;
– безперебійне надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення населення міста Бурштина, навколишніх населених пунктів та інших споживачів;
– проводить монтаж, обслуговування та ремонт мереж електропостачання на об’єктах підприємства;
– транспортування теплової енергії місцевими (розподільчими) тепловими мережами;
– розвиток, вдосконалення, введення новітніх технологій та модернізація систем водопостачання, водовідведення та транспортування теплової енергії місцевими (розподільчими) тепломережами.
Комунальне підприємство “Житловик”
На разі централізоване водопостачання присутнє безпосередньо в м. Бурштин та 3-ох прилеглих селах. Загальна кількість споживачів у містах Бурштин та Дем’янів становить 5 188, а в селах Задністрянське та Бовшів – 420. З них 154 – промислові споживачі, в тому числі 29 бюджетних організацій та 6 юридичних осіб. Загальна кількість споживачів (абонентів) – 5 608. Наразі КП «Житловик» обслуговує 17 190 осіб.
КП «Житловик» також надає послуги з водопостачання і водовідведення об’єкту критичної інфраструктури зі стратегічним значенням для держави – Бурштинській ТЕС, яка за часів повномасштабного вторгнення рф зазнає постійних ракетних обстрілів з боку ворога, внаслідок яких пошкоджені виробничі приміщення та технологічне обладнання.
Тарифи на послуги з централізованого водопостачання і водовідведення встановлюються виконавчим комітетом Бурштинської міської ради.
На сьогоднішній день водопостачання міста забезпечується 9 свердловини (тільки 4 робочі). Процес очистки води на підприємстві є досить громіздкий, застарілий, енергоємний та затратний. Вода із свердловини за допомогою насосного обладнання, яке встановлене ще у 2000 роках подається на градирні ( 3 шт), висота яких 10 м. Саме на градирнях проходить процес розщеплення двохвалентного заліза на трьох валентне. Оскільки вміст заліза у воді, яка піднімається із свердловин становить 12мг/дм3, що є достатньо високим показником. Враховуючи, тай факт що дана система очистки води встановлена, ще в 1966 р. а матеріал градирні – дерево, то очистка води майже не проводиться. Фактично агресивне середовище яке утворюється руйнує конструкції , потребує постійного ремонту, заміни окремих дерев’яних деталей, а промивка очистка та дезінфекція проводиться набагато частіше і потребує колосальних затрат, як матеріальних так і трудових.
Фактично обладнання не відповідає жодним експлуатаційним вимогам.
Наступна очистка від заліза проходить на фільтрах. Де частково проходить перетворення заліза.
Експлуатаційні витрати є надзвичайно високими, та потребують додаткового обладнання, що в свою чергу спричиняє зростання понаднормативних витрат.
Ще однією проблемою в процесі підготовки води є водонапірна вежа. Дата вводу в експлуатацію – 3 січня 1972 р. Бак водонапірної вежі виготовлений із сталі товщиною 6-8 мм. І за такий великий термін експлуатації повністю вичерпав свій ресурс. Періодичні, які вже стали постійними ремонти не можуть забезпечити її безаварійну роботу і гарантувати безпеку очистки води. Також потребують заміни і металеві та бетонні конструкції вежі.
Однак, поряд із проблемою на перших етапах очистки води існує також ще одна важлива проблема це твердість води, яка залишається постійною та не вирішеною.
Твердість води становить 28,0 мг/дм3. Для доведення її до норми 7 мг/дм3 потрібне сучасне спеціалізоване обладнання. На разі показник твердості води доводиться до 12 мг/дм3. Твердість води має великий влив на життєдіяльність людини. Тверда вода впливає накопиченню солей в організмі. Тому не вирішена проблема по твердості може привести до заборони води як питної і переведення її в категорію «технічна». При наявності постачання ВПО змушені купляти воду, так як є ризик захворювання організму людини.
Після так званої очистки та обеззараження питна вода по водогонах і мережах протяжністю 39,6 км подається до споживача. Більше 18 км. водопровідної мережі які експлуатує підприємство є аварійними та ветхими. Для знезараження питної води застосовується гіпохлорит натрію, який виробляється блочною електролізною установкою «Полум’я – 2», яка є застарілою, енергоємною та не дозволяє належним чином обеззаразити воду до відповідних норм.
Система централізованого водовідведення та очищення стічних вод Бурштинської ТГ складається з систем водовідведення м. Бурштин, с. Дем’янів та с. Задністрянськ.
Система водовідведення м. Бурштин складається із мереж централізованого водовідведення протяжністю 36,9 км. з яких 30 км. є ветхими та аварійними (головні напірні колектори – 22,8 км, вуличні каналізаційні мережі – 14,1 км) та п’яти насосних станцій і очисних споруд. Система каналізації – повна роздільна. Система централізованого водовідведення с. Дем’янів неповна роздільна, складається з вуличної каналізаційної мережі – 5,2 км, напірних колекторів -1,6 км та двох насосних станцій.
Система централізованого водовідведення с. Задністрянське неповна роздільна, складається з вуличної каналізаційної мережі – 5,9км, напірних колекторів – 1,2км, насосної станції і локальних очисних споруд «Джерело» Д-200.
Роком початку централізованого водовідведення м. Бурштин прийнято вважати 1964 рік, коли було побудовано та введено в експлуатацію першу чергу очисних споруд з повної біологічної очистки стічної води. Для задоволення зростаючих потреб міста та промисловості в 1972 році введено в експлуатацію другу чергу очисних споруд, після чого загальна потужність очисних по переробці стоків склала – 5,24 тис.м3/добу. Діючі очисні споруди третьої черги, потужністю 7,2 тис.м3/добу, введені в експлуатацію в 1990 році і фактично 30 років капітально не ремонтувались, відбувались тільки часткові поточні ремонти. Проектна потужність очисна споруд була розрахована на збільшення кількості споживачів, проте протягом 2021-2024 років ми стикнулися зі значним скороченням скиду стоків (зменшення споживачів, ощадливе споживання води та ін.) і по факту воно становить 1,2 тис.м3/добу при роботі обладнання, розрахованого на очищення 7,2 тис.м3/добу.
В адміністративному відношенні очисні споруди КП «Житловик» знаходиться на відстані приблизно 2,5 км від с. Німшин, Галицької міської ради, Івано-Франківського району, Івано-Франківської області. Поштова адреса: вул.Бічна, 16, с.Німшин, Галицька міська територіальна громада, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область. Повна назва виробництва – біохімічне очищення господарсько-побутових і промислових стічних вод міста Бурштин. Метод виробництва – мінералізація органічних речовин в стічних водах за допомогою мікроорганізмів активного мулу. Кількість технологічних ліній – 4. Механічна частина складається з наступних елементів: прийомна камера; пісковловлювачі; водомірний лоток; первинні відстійники. Біологічна частина – блок ємностей в складі: аеротенки; вторинні відстійники, контактні резервуари Для знезараження стоків передбачені контактні резервуари. Для обробки осаду – аеробні стабілізатори та мулові карти. Скид зворотних вод здійснюється водомеліоративним каналом в р. Дністер на 1128 км від гирла за межами с. Німшин Галицької ТГ Івано-Франківської області.
На разі для продовження функціонування та забезпечення міста послугою із централізованого водовідведення необхідно провести реконструкцію первинних відстійників, замінити існуючі пристрої для збору плаваючих речовин та відвідний трубопровід даних речовин, додатково необхідно замінити запірну арматуру в камері відводу плаваючих речовин. Для можливості регулювання інтенсивності аерації – провести заміну запірно-регулювальної арматури. Задіяти в технологічний процес аеробний регенератор активного мулу, що покращить роботу очисних споруд в цілому та дозволить культивувати біоценози необхідні для покращення процесу аеробного окислення забруднень стічних вод та забезпечувати краще протікання процесів денітрифікації. Передбачити систему автоматизації відводу надлишкового активного мулу з вторинних відстійників, щоб запобігти відмиранню активного мулу в конічній частині вторинних відстійників. В зв’язку з відсутністю денітрифікатора, змінити в аеротенку гідравлічний режим (аеротенк з продовженою аерацією) для покращення процесу очищення та забезпечення процесу денітрифікації. Провести заміну повітродувного обладнання на менш енергоємне з встановленням в аеротенках датчиків кисню з передачею сигналу від них на частості перетворювачі повітродувок. Що дозволить забезпечити економію електроенергії та правильний кисневий режим в аеротенках.
Особливої уваги потребує заміна аераційних труб, реконструкція аеротенків. Заміна трансформатора, заміна трубопроводу дренажної води в машинному залі.
Особливо, гострою проблема незадовільного стану системи водопостачання і водовідведення постала у 2022 р. з початком вторгнення на Україну російських солдат та введення військового стану. Місто прийняло 1768 внутрішньо переміщених осіб із східних областей нашої держави із них 548 дітей. Фактично це є майже 12% від населення міста. Більшість осіб стикнулися із додатковою проблемою у відсутності доступу до послуг з питної води та водовідведення.
З метою надання якісних послуг населенню та іншим споживачам, завдяки Міністерства розвитку громад, територій та розвитку інфраструктури України Бурштинській міській раді спільно з КП «Житловик» вдалося залучити проєкт міжнародної технічної допомоги (реєстраційна картка проекту №5693-01 від 23.01.2025) «Техніко-економічне обґрунтування системи водопостачання у м. Бурштин Івано-Франківської області», що реалізовується компанією NIRAS A/S (НІРАС А/С) за фінансової підтримки Swedfund International AB («Swedfund»). Загальна вартість проекту 8 462 000 шведських крон. Даний документ відповідатиме міжнародним вимогам і передбачає повну реконструкцію системи водопостачання і водовідведення.
Також Бурштинська міська рада є учасником проекту «Clean water» в рамках Програми Іnterreg NEXT Польща-Україна 2021-2027. Головною метою проекту є забезпечення чистої та безпечної питної води, захист водних ресурсів, сприяння сталому водокористуванню та соціально-економічному розвитку. Проект на етапі реалізації. Грант ЄС 1 111 626,60 євро.
Важливо розуміти, що вода є стратегічним активом і необхідна для життя. Тому найважливішим критерієм вибору варіанту є технічна надійність системи, її міцність та стійкість. Хоча вартість будівництва має важливе значення, вона повинна відповідати технічним рішенням. Таким варіантом, згідно з Звітом про аналіз варіантів розподілу питної води в Бурштині та навколишні населені пункти в рамках «Техніко-економічне обґрунтування системи водопостачання у м. Бурштин Івано-Франківської області», є повний капітальний ремонт мережі трубопроводів для всіх чотирьох населених пунктів плюс 2 водонапірні башти для Бурштина та Дем’янова для подальшого розгляду в техніко-економічному обґрунтуванні. Він вважається найбільш надійним рішенням з точки зору експлуатації, з найбільш позитивним довгостроковим екологічним та соціальним впливом.
Цей проект передбачає будівництво 41 500 м (Бурштин та Дем’янів) та 33 400 м (Бовшів та Задністрянське) нових розподільчих трубопроводів, що становитиме 74 900 м, а також двох нових водонапірних башт.
Категорія | Значення |
Термін дії | 50 |
Система надійність та гнучкість | високий |
Невраховані збитки | низький |
Нова довжина трубопроводів | 74 900 м |
Покриття послугами населення | 100 |
Капітальні витрати, (CAPEX) (грн./євро) |
926 428 242 грн 20 381 420 євро |
Операційні витрати, (ОРЕХ) на рік (грн./євро) |
23 160 706 грн. 509 540 євро |
Загальні витрати з а 10 років експлуатації (грн/євро) |
1 158 035 302 грн. 25 476 820 євро |
Переваги та недоліки проекту з 2-ма водонапірними баштами:
Переваги
- Резервування та надійність: наявність двох водонапірних башт забезпечує кращу надійність системи. Якщо одна башта стикається з проблемами технічного обслуговування або експлуатації, інша може частково компенсувати їх, зменшуючи ймовірність перебоїв у наданні послуг.
- Покращене управління тиском: Додавання другої башти дозволяє краще керувати зонами тиску, особливо в зонах з надмірним статичним напором, забезпечуючи постійний тиск води в мережі.
- Розширена зона покриття: Завдяки двом вежам система може обслуговувати більшу географічну територію або краще справлятися з перепадами висот, зменшуючи ризик падіння тиску у віддалених районах.
- Гнучкість в експлуатації: Двобаштова установка забезпечує експлуатаційну гнучкість, наприклад, оптимізацію потоку води або більш рівномірний розподіл навантаження між баштами.
- Покращений моніторинг даних: Узгодження зон тиску з DMA дозволяє точно виявляти витоки, відстежувати споживання та проводити технічне обслуговування конкретних зон, підвищуючи ефективність системи.
- Енергоефективність: Завдяки стратегічному розташуванню башт і поділу зон тиску, система може більше покладатися на самопливний розподіл, що зменшує потребу в перекачуванні та знижує витрати на електроенергію.
Недоліки
- Вищі капітальні та експлуатаційні витрати: Дві вежі вимагають більших початкових інвестицій для будівництва та додаткових поточних витрат на обслуговування та моніторинг обох споруд.
- Складність системи: Проектування та експлуатація двобаштової системи з інтегрованими DMA та зонами тиску є більш складними і вимагають точної координації між баштами, щоб уникнути дисбалансу тиску або проблем з якістю води.
- Ризик перекриття зон тиску: Управління межами між зонами, обслуговуються кожною вежею, може бути складним завданням і вимагати додаткової інфраструктури, наприклад, редукційних клапанів, щоб запобігти надмірному тиску в деяких зонах.
- Єдина точка відмови для зони кожної вежі: хоча наявність двох веж забезпечує резервування, якщо в зоні однієї з них виникають проблеми (наприклад, механічна поломка або забруднення), ця зона все одно може зіткнутися з перебоями, якщо не будуть доступні альтернативні шляхи постачання.
Щодо системи водовідведення – в рамках «Техніко-економічне обґрунтування системи водопостачання у м. Бурштин Івано-Франківської області» компанія NIRAS A/S на даний час розробляє Звіт про аналіз системи водовідведення в Бурштині та навколишніх населених пунктах.