КП «Житловик» – підприємство, від котрого напряму залежить функціонування міста, міських мереж водопостачання та водовідведення. Без роботи комунальників у Бурштині настане колапс. Тож у тому, щоб «Житловик» працював, повинні бути зацікавлені всі. Натомість саме підприємство теж повинно дбати про те, щоб було за що працювати, було чим оплачувати людям зарплату та оновлювати матеріально-технічну базу. Тож, здається, підвищення тарифів не уникнути. Власне з цим питанням керівник підприємства нещодавно і звернувся до виконавчого комітету ради. На черговому засіданні виконкому питання розглянуть. Перед тим його планують обговорити ще й з громадою. Тож як ситуація складеться далі – будемо бачити наступного тижня. А сьогодні говоримо з Зіновієм Михайловичем про усе наболіле.
Про тарифи
– У березні цього року з ініціативи комунального підприємства «Житловик» вже були слухання щодо наміру КП «Житловик» здійснити встановлення нових тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення. Проте нові тарифи встановлені не були. Сьогодні тема тарифів знову у всіх на устах. Чому ви все ж намагаєтесь підняти тарифи?
– Підняття тарифу – це найважча процедура для підприємства, адже, як правило, підняття тарифу викликає супротив, незадоволення, часом і збурення населення. Але у нас немає іншого виходу – для стабілізації роботи підприємства потрібно затвердити економічно обґрунтований тариф на його послуги. Якщо тариф не приймають, або приймають у розмірі нижче економічно-обгрунтованих витрат, то різницю у тарифі повинен компенсувати орган влади, що встановлює ці тарифи. У нашому випадку – міська рада.
На сьогодні рівень тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення не відповідає їх реальній собівартості, а встановлений він ще у 2021 році. Тому КП «Житловик», як вже стало доброю традицією, знову працює в збиток. А взагалі ж тариф, згідно постанов КМУ, повинен переглядатися протягм строку його дії у разі зростання складових витрат у період трьох місяців. Але наразі у нас в державі ці механізми не працюють.
– Чи є якийсь фінансовий результат від не затвердження тарифу весною?
– Так. За дев’ять місяців цього року у нас 7 мільйонів 482 тисячі гривень збитку. Натомість нам заплатити треба за все. Особливо за світло. Це найбільша складова тарифу (у водовідведенні вона складає 37% собівартості, а у водопостачанні – 33% – ред.), вартість котрої зростає щороку. І я скажу навіть більше – навіть якщо влада затвердить нам нині подану пропозицію по тарифу – то з нового року це знову буде збитково, адже вартість електроенергії знову зростає. Тож виходить дуже сумна ситуація. А потрібно ще враховувати й те, що зростає мінімальна зарплата, частка якої теж закладена у тариф, та й інші платежі. Також нагадую, що КП «Житловик» сплачує ще борг попередніх років за електроенергію. До прикладу у цьому році ми сплатили більше 6 мільйонів боргів. Також в рік підприємство сплачує близько 13 мільйонів податків.
– А як щодо рівня оплати від населення.
– На сьогодні населення боргує «Житловику» майже 3.2 мільйони гривень. Багато боргують і юридичні особи.
– Часом «Житловику» закидають, що у Києві, та й навіть Івано-Франківську, тарифи менші. Від чого це залежить і чи залежить від так званого «обсягу» – тобто кількості абонентів?
– Кількість абонентів – найважливіше, адже увесь бізнес знає, що чим більше, тим дешевше. Проте є й інші важливі чинники – характер видобутку води, способи очищення води, способи доставки. Є як у Галичі – вода майже чиста. А є як у нас – воду качають зі свердловин, піднімають на висоту. Потім очищають від заліза (Корчева), а пом’якшення досягають за рахунок змішування води з Коростович та Корчевої. А це і градильня, і швидкісні фільтри, і насоси. Тож порівнювати міста практично неможливо. Та й обладнання у нас дуже зношене.
А ще хочу щодо обсягів сказати. Але не у розрізі міст, а тільки в нашому випадку – якщо наші очисні розраховані на 7 тисяч кубічних метрів в добу, то сього годні ми маємо тільки 1500 метрів кубічних. Це в скільки разів менше? А працює вся система, насоси, люди. Вся велика очисна машина. І змінити це зараз нереально. Це якби великий автобус їхав із 5 людьми.
– Як зараз часто модно запитувати: чи змінить підняття тарифу якість надання послуг?
– Ні. Це дозволить підприємству тільки покрити свої поточні витрати. Ні про яке покращення якості мова наразі не йде. Йде мова про безперебійне надання послуг. Щодо якості – то потрібна тільки реконструкція всіх мереж і станцій добування води.
– Що буде, якщо тариф знову не приймуть?
– Насамперед КП «Житловик» й надалі продовжить топитися у боргах. Міській раді доведеться думати, як компенсовувати вартість тарифу. А загалом – не хочеться про це думати – підприємство буде плавно скочуватися до банкрутства. Далі не за горами – графіки подання води, як є у деяких інших містах, які нам так дуже кладуть у приклад.
– До речі, у проєкті рішення вказано тариф на водопостачання для населення 48,08 грн. за 1 м. куб, а у розрахунках 40,06 грн. Аналогічно і по водовідведенню 45,58 і 37,99.
– У пояснювальній записці (дивись у розрахунках на 6-7 сторінках – ред.) вказано без ПДВ.
– Чи допомагає сьогодні вам ваш засновник?
– Так, як було озвучено на останньому засіданні виконавчого комітету, цього року КП «Житловик» за 9 місяців отримав 6 мільйонів 500 тисяч гривень фінансової підтримки від міської ради. Ці кошти нам допомогли частково покрити борг за електроенергію за 2022 рік, зробити запас труб та матеріалів на зиму, проводити впродовж року часткові аварійні заміни труб та реконструкцію мереж.
Про повірку лічильників
– Поясніть людям ситуацію з повіркою лічильників та термінами тої повірки?
– Згідно з Законом України про метрологію і стандартизацію, повірка лічильників проводиться один раз на чотири роки. Тому ми й звернулися до людей із проханням провести повірку лічильників холодної та гарячої води. Адже, як показує практика, після довгої роботи з нашою водою лічильники часто показують не надто правдиві результати. Причому в більшості, а ми це перевіряли, вони помиляються не на користь мешканців квартири.
– А якщо у власника квартири лічильник ще не надто старий?
– Якраз тут логіки немає. Ми перевіряли і старі і нові, то бували випадки, коли більшість старих лічильників ще справні, а нові – вже не працюють нормально. Це все залежить від якості тих лічильників.
– Уточніть будь ласка терміни, адже спочатку була оприлюднена одна дата, а згодом вказано було, що треба провести повірку до кінця 2024 року.
– Справді, спочатку було опубліковано оголошення, що перевірити лічильники потрібно до кінця цього року. Проте це була так звана «опечатка». Провести повірку потрібно до кінця 2024 року.
– Як і де перевіряти?
– У Інтернеті можна подивитись перелік фірм, де можна зробити цю процедуру, проте зазначу, що для цього майже завжди необхідно буде знімати лічильник і відвозити на повірку. Але у нас в місті є фірма, котра має ліцензію на проведення такої перевірки і вони можуть провірити без знімання приладу. Тож тут мешканці можуть вибирати.
– А якщо людина не бажає проводити повірку, бо десь почула, що майже завжди після неї потрібно все ж змінювати прилад?
– Тоді може просто змінити лічильники і повідомити контролерів. Контролери впродовж одного-двох днів прийдуть, знімуть показник і безкоштовно опломбують лічильник. Скажу прямо – якщо лічильником користуєтеся довго – його справді простіше одразу поміняти.
– А чи не можна вартість повірки лічильника включити, наприклад, у абонентську плату, адже повірка, кажуть, вартує теж не дешево?
– Насправді ні. Оскільки лічильники – то є приватна власність мешканців. Натомість до абонентської плати, згідно з Постановою Кабінету міністрів України, включено витрати, пов’язані із укладенням договору про надання комунальної послуги (поліграфічні послуги друку договорів, ведення бази даних); здійснення розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами, нарахуванням та стягненням плати за спожиті комунальні послуги (збір показників приладів обліку, занесення в базу даних клієнтської програми, розподіл обсягів згідно методики, рознесення платежем оплат); інші додаткові витрати (обслуговування клієнтської програми, банківське обслуговування платежем, оновлення та закупівля комп’ютерної техніки, канцелярські товари, розробка та ведення кабінету споживача); обслуговування та заміна вузла комерційного обліку води (у разі наявності такого у будинку).
– А чи є у бурштинських багатоповерхівках прилади комерційного обліку води?
– Наразі немає. Над цим потрібно працювати, адже коли такий загальний лічильник у будинку буде встановлено, то це значно спростить нашу роботу, оскільки ми будемо знати загальні витрати у кожному будинку і будемо бачити всі розбіжності між показниками. Та й для споживачів це буде інформативніше. Згодом і система оплати має перейти на угоди між утримувачами будинків і постачальниками послуг. Але і тут є палиця з двома боками – управителі будинку можуть збанкрутувати. І хто тоді платитиме постачальнику?
Про котельні, воду, тепло та мережі
– У державі війна. Наше місто залежить від тепла ДТЕК БуТЕС. Наразі нарікань немає. Але як і немає гарантії, що одного дня місто залишиться без тепла. У соцмережах вже давно пишуть про необхідність альтернативного джерела теплової енергії. Зокрема котельні для міста. Як ви бачите цю ситуацію?
– Перше: якщо котельні, то їх необхідно декілька. Друге: якщо ми навіть підемо таким шляхом – потрібна заміна всіх мереж. Це тягне за собою, насамперед, фаховий аудит всіх теплових мереж. А опісля аудиту буде зрозуміло, що їх треба міняти. Проте міняти разом з ними треба буде і каналізаційні мережі, адже вони десь часто йдуть поряд. Третє – вартість тепла, зокрема вартість гігакалорії, зросте майже втричі. Тому тут все треба добре обдумати і прорахувати.
– Ви згадали про мережі, котрі у нас конче необхідно замінити. Чи є якісь рухи у цьому напрямку.
– Ми над цим працюємо із нашими шведськими та чеськими партнерами. Зараз нам розробляють техніко-економічне обґрунтування на заміну устаткування на наших свердловинах, станціях другого підйому, станціях обеззалізнення води (градильня – ред.), лабораторії. Також розробляються проєкти щодо реконструкції мереж міста та родовищ. Це реконструкція мереж водопостачання міста, реконструкція мереж Коростовичі та Дем’янів водоочисні, реконструкція родовища у Корчевій та водоочисних споруд у Дем’янові. Але на це все потрібно залучити грантові кошти. Зараз робимо тільки розрахунки і документацію, а фінансово ці всі роботи місто саме не зможе «потягнути».
– То, якщо будуть втілені ці проєкти, якість води у місті покращиться?
– Звичайно, покращиться і якість води і якість надання інших послуг. Хто міняв вдома мережі, той знає, що у трубах залишились тільки невеличкі проходи, де не завжди олівець пролазить. Це все спостерігається і у трубах які ведуть воду до будинків. Тож ситуація не весела.
– Часто чуємо нарікання про брудну воду у кранах.
– Є таке. Але це там, де пориви. Уявіть собі – стався порив, ми його ліквідовуємо, все перекрито. З роботами у трубу може попасти і бруд. Також потім, коли порив ліквідовано, вода заходить під тиском разом із повітрям. Під час заповнення внутрішні стінки труб знову піддаються тиску і той весь наліт частково зривається і тече куди – в крани тих, хто найближче розташований, або хто найшвидше увімкнув воду. Від цього застрахуватись неможливо. Тут необхідна тільки повна заміна труб. А щодо якості води – то запевняю, усі необхідні дозволи і сертифікати як від нашої лабораторії, так і від Рогатинської СЕС і обласних санітарних структур у нас є, нашу воду перевіряють.
– Щодо анонсованого запасу труб та інших матеріалів на зиму. Він створений?
– Так, але це не запас на заміну мереж, це запас для аварійних робіт. Тобто для того, щоб ми могли забезпечити безперебійне постачання послуг. Хочу подякувати міській раді за сприяння у створенні такого запасу, адже така ініціатива виходила від них, і вони допомогли фінансово.
Про підприємство та людей
– Чому така ситуація?
– При реорганізації КП «Житловик» взяв на себе всі борги попереднього підприємства. І сьогодні ми за це розплачуємося. І будемо розплачуватися ще довго. Ми боремося в судах, домагаємося відтермінування і реструктуризацій, зрештою, намагаємося платити. Але ми продовжуємо надавати послуги і підтримувати життєдіяльність міста. От уявіть собі, що завтра зупиняються каналізаційні. У місті буде колапс.
– За рахунок чого зараз існує КП «Житловик»?
– Ми працюємо тільки завдяки титанічній праці і самовіддачі працівників. Так, є одиниці, які завжди заслуговують на критику, але в більшості ті працівники, які зараз є – вони живуть підприємством. І ще, щоб не бути голослівним – всі працівники КП «Житловик» є одночасно і його клієнтами. Ми всі на собі відчуваємо і всі бачимо якість послуг. Ми всі хочемо, щоб вона покращувалась.
– І що наостанок?
– Наостанок хочу всіх запросити на чергові громадські слухання, котрі відбудуться у понеділок, 27 листопада, о 18.00 в приміщенні Палацу культури «Прометей». Ми дуже будемо вдячні за ваші зауваження. А ще – за підтримку.
Записав Володимир Капусняк
Із пояснювальною запискою, проєктом рішення, який виноситься на розгляд виконавчого комітету та усіма розрахунками можете ознайомитись на офіційних сайтах Бурштинської міської ради та КП “Житловик”, а також у друкованому варіанті газети “Вісник Бурштинської громади”
